top of page
12.jpg

Vállalati E-learning Blog



5 fontos szempont, amit mindenképpen figyelembe kell venni, ha e-learning "teszt" jellegű, feleletválasztós vizsgakérdéseket készítesz.


Mindenekelőtt döntsük el, hogy a készségszintű tudás megszerzését, vagy a gyakorlást támogatjuk.


Ez nagyon fontos. Ha a gyakorlást támogatjuk, akkor nem kell olyan nagyon komolyan venni a vizsga erősségét, és a kérdések és az adható válaszok lehetek akár "rávezető" jellegűek is, olyanok, amiket viszonylag könnyen meg lehet fejteni.


Példa egy rávezető jellegű kérdésre:


Kérdés: Hány cm széles egy EUR raklap?


Lehetséges válaszok:


A) 80 cm

B) 20 cm

C) 30 cm

D) 180 cm


Aki látott már raklapot, annak egyértelmű a válasz. Tehát itt a cél az, hogy gyakoroljunk. A kérdés rávezető, mert könnyen ki lehet találni, akár tipp alapon is a jó választ. Annak ellenére, hogy ez inkább gyakorlás jellegű, ezzel is támogatjuk a megértést.


Ha viszont egy mélyebb, készségszintű tudás megszerzését szeretnénk támogatni, akkor ennél szigorúbbnak, és következetesebbnek kell lennünk.


Nézzük az 5 szempontot, amit ilyen esetben alkalmaznunk kell.


1) A feltett kérdések vagy válaszok nem egyezhetnek meg karakterpontosan a tananyagban található szöveggel.


Miért? Mert egy CTRL+C és egy CTRL+V segítségével pillanatok alatt kideríthető a jó válasz, ha esetleg nyitva van "valahol" a tananyag is a háttérben. Csak rá kell keresni az adott kérdésre, vagy a válaszok közül bármelyikre, és már meg is van a jó válasz.


2) A rossz válaszoknak hihetőknek kell tűnni.


Miért? Mert ha nagyon egyértelmű, hogy mi a rossz válasz, akkor könnyű lesz tipp alapon jó választ adni. Tehát végigtippelem az egész vizsgát, és máris megvan a tökéletes eredmény. Az ilyen vizsgasor szerintem érvénytelen.


3) Legalább 4 feleletválasz kell.


Miért? Mert ezzel is a vizsga érvényességét támogatjuk, hiszen minél több válasz van, annál nehezebb tipp alapon jó válaszokat adni. Ezért nem illik a képbe annyira az igaz-hamis típusú kérdés, mert azzal is inkább a gyakorlást támogatjuk.


4) Ne a jó válasz legyen a leghosszabb.


Sok esetben az a tapasztalat, hogy az oktatók nem írnak elég hosszú válaszokat a rossz lehetőségeknek, mert ez időigényesebb. Ezt a hallgatók jól tudják, és amikor ez nagyon feltűnő, akkor rögtön kiszúrható, hogy mindig a leghosszabb válasz a jó. Ezért sajnos hosszabb idő a készségszintű tudás megszerzését támogató vizsgakérdések elkészítése, mert ez lényegesen időigényesebb.


5) Ösztönözd az összetett gondolkodást.


Olyan kérdéseket kell készíteni, amelyek ösztönözik a hallgatókat az összetett gondolkodásra és a tudás alkalmazására, nem csak az adatok memorizálására. Például, olyan helyzeteket vagy problémákat kell bemutatni, amelyekben a tanulóknak alkalmazniuk kell a megtanult ismereteiket.


Példa egy összetett gondolkodást igénylő kérdésre:


Előzményként tételezzük fel, hogy megtanultuk, egy tekercs normál tapéta 53 cm széles, és 10 méter hosszú.

Kérdés: Egy 4,5 méter széles falra, ahol a belmagasság 2,7 méter, hány tekercs tapétára van szükség?


Lehetséges válaszok:


A) 2 tekercs

B) 3 tekercs

C) 4 tekercs

D) 5 tekercs


Itt már számolni kell, és nem lehet egy megtanult definíciót használni, hanem használni kell a tudást, visszajelezve ezzel, hogy a munkatársak megértették a lényeget.


Sok sikert a vizsga kérdések gyártásához!


Ha úgy érzed, hogy ezzel kapcsolatban segíthetünk, keress minket bátran!

bottom of page