5 fontos szempont, amit mindenképpen figyelembe kell venni, ha e-learning "teszt" jellegű, feleletválasztós vizsgakérdéseket készítesz.
Mindenekelőtt döntsük el, hogy a készségszintű tudás megszerzését, vagy a gyakorlást támogatjuk.
Ez nagyon fontos. Ha a gyakorlást támogatjuk, akkor nem kell olyan nagyon komolyan venni a vizsga erősségét, és a kérdések és az adható válaszok lehetek akár "rávezető" jellegűek is, olyanok, amiket viszonylag könnyen meg lehet fejteni.
Példa egy rávezető jellegű kérdésre:
Kérdés: Hány cm széles egy EUR raklap?
Lehetséges válaszok:
A) 80 cm
B) 20 cm
C) 30 cm
D) 180 cm
Aki látott már raklapot, annak egyértelmű a válasz. Tehát itt a cél az, hogy gyakoroljunk. A kérdés rávezető, mert könnyen ki lehet találni, akár tipp alapon is a jó választ. Annak ellenére, hogy ez inkább gyakorlás jellegű, ezzel is támogatjuk a megértést.
Ha viszont egy mélyebb, készségszintű tudás megszerzését szeretnénk támogatni, akkor ennél szigorúbbnak, és következetesebbnek kell lennünk.
Nézzük az 5 szempontot, amit ilyen esetben alkalmaznunk kell.
1) A feltett kérdések vagy válaszok nem egyezhetnek meg karakterpontosan a tananyagban található szöveggel.
Miért? Mert egy CTRL+C és egy CTRL+V segítségével pillanatok alatt kideríthető a jó válasz, ha esetleg nyitva van "valahol" a tananyag is a háttérben. Csak rá kell keresni az adott kérdésre, vagy a válaszok közül bármelyikre, és már meg is van a jó válasz.
2) A rossz válaszoknak hihetőknek kell tűnni.
Miért? Mert ha nagyon egyértelmű, hogy mi a rossz válasz, akkor könnyű lesz tipp alapon jó választ adni. Tehát végigtippelem az egész vizsgát, és máris megvan a tökéletes eredmény. Az ilyen vizsgasor szerintem érvénytelen.
3) Legalább 4 feleletválasz kell.
Miért? Mert ezzel is a vizsga érvényességét támogatjuk, hiszen minél több válasz van, annál nehezebb tipp alapon jó válaszokat adni. Ezért nem illik a képbe annyira az igaz-hamis típusú kérdés, mert azzal is inkább a gyakorlást támogatjuk.
4) Ne a jó válasz legyen a leghosszabb.
Sok esetben az a tapasztalat, hogy az oktatók nem írnak elég hosszú válaszokat a rossz lehetőségeknek, mert ez időigényesebb. Ezt a hallgatók jól tudják, és amikor ez nagyon feltűnő, akkor rögtön kiszúrható, hogy mindig a leghosszabb válasz a jó. Ezért sajnos hosszabb idő a készségszintű tudás megszerzését támogató vizsgakérdések elkészítése, mert ez lényegesen időigényesebb.
5) Ösztönözd az összetett gondolkodást.
Olyan kérdéseket kell készíteni, amelyek ösztönözik a hallgatókat az összetett gondolkodásra és a tudás alkalmazására, nem csak az adatok memorizálására. Például, olyan helyzeteket vagy problémákat kell bemutatni, amelyekben a tanulóknak alkalmazniuk kell a megtanult ismereteiket.
Példa egy összetett gondolkodást igénylő kérdésre:
Előzményként tételezzük fel, hogy megtanultuk, egy tekercs normál tapéta 53 cm széles, és 10 méter hosszú.
Kérdés: Egy 4,5 méter széles falra, ahol a belmagasság 2,7 méter, hány tekercs tapétára van szükség?
Lehetséges válaszok:
A) 2 tekercs
B) 3 tekercs
C) 4 tekercs
D) 5 tekercs
Itt már számolni kell, és nem lehet egy megtanult definíciót használni, hanem használni kell a tudást, visszajelezve ezzel, hogy a munkatársak megértették a lényeget.
Sok sikert a vizsga kérdések gyártásához!
Ha úgy érzed, hogy ezzel kapcsolatban segíthetünk, keress minket bátran!